kbrecordzz
Art & entertainment
Home - About - Contact - Overview - Resources

Mange Makers – R3UNION (recension och analys på svenska)

by kbrecordzz July 26, 2021 2010s, 2020s, Mange Makers, pop, Sweden

Mange Makers är tillbaka! Efter att ha varit borta sedan 2016 visar de sig åter i offentligheten, och har under året släppt både en dokumentärserie, några musikvideos och allra senast det nya albumet “R3UNION”. Kulturellt sett kan de påstås ha varit borta ända sedan 2011, eftersom de äntrade musikvärlden som en 2011-meme, förblev en 2011-meme och försvann ur världen som en 2011-meme. Mange Makers har alltid varit mer eller mindre fastkedjade kring “Mange”-konceptet (som går ut på att de säger “Mange” på ett roligt sätt och aldrig förklarar vem Mange är), på både gott och ont. Ett internskämt som blev ett externskämt, och sedan ett kulturarv som nu är upp till dem själva att förvalta.

I början fanns inga större ambitioner utöver att göra kul musik för att överraska sina kompisar. Musikbranschen och allt som följer med den var långt borta, så när Mange Makers gjorde “Fest hos Mange” 2011 så syns den spontana skaparglädjen och obryddheten tydligt. De är som vilket kompisgäng som helst som hittar på kreativa saker på sin fritid. Men, låten blev så stor att de slängdes rätt in i sagda bransch omedelbart.

“Fest hos Mange” (2011)

På grund av det plötsliga intåget till skivbolag, turnéer och massvis med fans så skapades en press. Skillnaden i prestationsångest mellan “Fest hos Mange” och deras andra låt “Mange bjuder” måste ha skilt sig åt markant – från göra en knasig grej på känsla till att försöka göra samma knasiga grej på beställning. “Fest hos Mange” var ju så bra och omtyckt, att den borde göras om och om igen! Det borde väl gå? Så tänkte kanske deras skivbolag. Trots de nya omständigheterna tycker jag mig ändå se en spontan och obrydd glädje, åtminstone utåt sett, i flera av deras låtar därefter, men i takt med en stigande musikvideo-budget verkar den långsamt rinna bort.

I “Inte en krona” från 2013 börjar även “Mange”-konceptet försvinna så smått, och i resterande låtar fram till 2016 verkar Mange Makers ha någon slags identitetskris, där de fortfarande är extremt förknippade med “Mange” men också verkar vilja prova att göra annat. Nya teman täcks, men “Mange” släpps aldrig helt och hållet (något “mänge”-läte är alltid med i ett litet hörn) vilket ger en känsla av kompromiss. Min egen gissning är att fans förväntningar, Mange Makers ambitioner samt deras egen bild av vilka de själva var, kan ha bidragit till den lite otydliga känslan kring denna tid.

Kanske var “Mange” helt enkelt bara ett internskämt mellan några gymnasiekompisar som borde ha stannat vid att vara just det? “Mange” kanske drogs ut på för länge som koncept? Fast å andra sidan, vad skulle Mange Makers vara utan det där roliga sättet att säga “mänge” på? (Mange Makers – Mange = ?) Ingenting?

Efter detta försvann gruppen, och dessa frågor fick aldrig något riktigt svar. Tills 2021, då de kom tillbaka med återkomst-albumet “R3UNION”, nästan som ett test på huruvida de går att räkna med eller inte som grupp även efter hypen, när deras ursprungsfans har växt upp, och ingen gapar på dem om att släppa nästa “Mange”-låt. Fria från skivbolag, fria från förväntningar, och ett antal år äldre. Lyckas de skapa något nytt och bra i den här situationen?

Listen to R3UNION by Mange Makers on Spotify

“R3UNION” är ett konceptalbum om en utekväll, från första drinken tills spyan i slutet av kvällen (källa: intervju med mitti.se), där Mange Makers har fokuserat mer på helheten än på enskilda hits (källa: AMK Morgon). Konstigt nog har resultatet av detta blivit ett album med enbart hits. Inte världshits eller ens rikshits, men alla låtar sitter som en smäck, fungerar enskilt, och saknar helt mellanliggande transportsträckor. De ligger någonstans mellan att vara musikaliskt intressanta och humoristiska utan att nå väldigt långt åt något håll på skalan, och framför allt är det något helt annat än vad man brukar tänka är musik. Låtarna på “R3UNION” ska inte jämföras med musik, utan ska ses mer som goda drinkar. Något att ha vid sin sida på festen. Refränger att känna igen sig i, korta idiotiska fraser att skrika ut, och något att skölja ner i sin hals för att komma i rätt stämning. Tror du att det är något annat kommer du bli besviken.

“Vi insåg halvvägs, “vi är ju Mange Makers”. Vi är inte creddiga. Och vi kan fortfarande inte sjunga.” – Peter Bacall, i intervju med mitti.se

Känslan av “några kompisar som gör kul musik” verkar ha kommit tillbaka – kanske i och med att gruppen nu är helt independent – och lekfullhet står sida vid sida med ett högt produktionsvärde, något jag tidigare trodde var ett motsatsförhållande när det kommer till Mange Makers. På R3UNION lyckas de också få till någon slags glöd utan att överanvända “Mange”, vilket förvånar mig, då Mange egentligen är allt de är, har varit och någonsin kommer att vara. “Mange”-konceptet med medföljande hysteri är vad som gjorde dem kända, och det är också det som gruppen blickade tillbaka på i den egenproducerade dokumentären för att åter sparka igång sin karriär i mars 2021. Kanske lyckades tillbakablickarna, sammanfattningarna och de personliga utlämnandena sätta punkt på det som varit och lämna plats för att gå vidare.

Musikvideo för “Ballar ur” (2021)

Hur ser Mange Makers framtid ut? Kommer de att kunna följa upp med ytterligare ett album? Kan de leda vägen för något nytt nu när de visat att de är mer än ett one hit wonder? Kommer de gå tillbaka till mänge-mänge? Eller kommer de försvinna ur rampljuset lika fort som de kom? I podcasten AMK Morgon konstaterar Mange Makers själva att “det kommer gå upp och ner”, att “man måste embrace:a de här vågorna” och att “vi kommer dö igen”. Deras erfarenheter har uppenbarligen satt sina spår. Mange Makers är nu självmedvetna och självständiga, och hur de förvaltar sin nyvunna tid i rampljuset lär tiden få avgöra.

Golden emails